Æbelø den 31.7 og 1.8.2009

Frisk luft, natur, søgang og fisk på tasken. Så skulle der lidt frisk luft til igen, vi drog til Æbelø fredag morgen for at nyde det gode vejr de kære meteorologer havde lovet, og hvorfor ikke slå 2 ting sammen natur og kajakken.

Vi valgte at tage afsted ved morgengry, vandet ville der være stigende, vinden og bølgerne ville først rejse sig først på formiddagen. det viste sig dog ikke at holde stik, da vi sejlede ud mellem Ejlinge og Æbelø Holm var alt endnu roligt, fruen klagede dog over sin kajaks manøvre dygtighed, da der var en del strøm grundet kraftig vandstigning.

Vi vælger at sejle midt fra Brådet med kurs imod Tjørnehule, vinden tager desværre til så vi må ind under kysten igen, det er ikke for piger 1 meter høje bølger og en kraftig strøm, fruen tager en resolut beslutning og vender spidsen af kajakken ind mod Brådet, jeg følger selvfølgelig efter :-)Da vi runder Tjørnehule er der gæster på pladsen det er tyskere erfarer vi senere, vandet falder til ro, og resten af turen op til Nordrebråd foregår uden komplikationer. efter et par timer i kajakken ser vi fyret, endelig tid for fiskeri sol og strand.

Vi laver en hurtig lejrplads af vore medbragte grej og finder nogle småting på kysten der kan bruges. Der er stadig besøg af fuglen, den er gået fra kirsebærtræet til hyben buskene. Om eftermiddagen får vi besøg af 3 gutter fra Tyskland, det er Lutz Roloff fra Meine der er på besøg på Æbelø, han har fisket der de sidste 15 år og kender udmærket danskernes mentalitet, der består af hygge og humor, hvilket Lutz så sandelig også besidder, vi aftaler at vi fisker revet sammen hen under aften, da ville vinden være tålelig, ca 8 meter fra kl. 21.00 og efter midnat skulle den flade ud til ca. 5 meter i sekundet, vinden har rigtig godt gang i vandet på revet, og det er meget grumset det meste af dagen.

Ved 18 tiden skal der laves lidt mad, jeg har fundet et rør samt en flad sten vi bruger som bord til trangiaen, man er vel lidt kreativ, parakitten sidder og nyder vejret. Klokken 21 dukker der en lille motorbåd op, det er Lutz der kommer, han har en lille overraskelse med til mig, det er en Zippo lighter han vil forære mig, jeg nægter at modtage lighteren, men Lutz vil ikke acceptere et nej.
Det må være for de fluer jeg om eftermiddagen havde foræret ham, lidt final og skumfluer. Vi får en lille en til halsen og snakker om fiskeriet på øen.Kl. 22.00 fisker vi lidt sammen, jeg mister en fin fisk, og har et par tilbud. Lutz vælger at drage tilbage til Tjørnehule, da han skal køre 550 km. hjemover om morgenen, vi aftaler at mødes en anden gang på Æbelø.

Jeg snupper et par timer i posen, og står op en times tid før solen, der er masser af aktivitet på revet, hornfisk øv. det bliver til en fuldfed fætter af slagsen, 3 ørreder under målet samt en uforsigtig blank ørred på 48 cm og 1320 gram hvis sidste måltid bliver et stykke metal med modhager, omviklet med noget kaktus chenille, brune hackler, isbjørnehår og sorte mono eyes. Jeg sætter lidt vand over Trangiaen og fisker lidt videre, en fisk viser sig til højre inde i bugten ved den store sten, jeg placerer et kast i området og der bliver lavet en hvirvel ude ved fluen, det var den sidste fisk der blev set og fisket efter, vi får os et solidt morgenmåltid inden vi pakker og padler mod Lindø, jeg ser et par fisk på turen, ingen Multer viser sig i tangbælterne mellem Dræet og Æbelø Holm. Der er allerede nu folk på vej over, de vader i vand til navlen, vandstanden var ca. 0,5 meter over normalen. Ved Lindø er der massive sværme af mariehøns, så kajakkerne bliver hurtigt monteret på taget, og vi smutter hjem. Vi aftaler på hjemturen at vi snart må afsted igen.