Æbelø den 25 og 26 juni 2011

Fællesturen 2011.

Årets fællestur til Æbelø var i år planlagt til weekenden den 25. og 26. juni, jeg vil tro der er blevet brugt en del tid på DMI op til turen, vejrudsigten var lovende, en god vind masser af vand, og ikke mindst spændingen og forventningen om den dejlige ø.
Vi havde aftalt afgang kl. 07.00 lørdag morgen, Allan Blak kaldenavn Schmidt var tyvstartet i Båring vig allerede fredag aften, han var på parkeringspladsen ved Jersore da vi andre kom, godt søvndrukken efter en nats fiskeri væltede han ud af sin bil, vi fik alle hilst på hinanden, Ulrik Schou, Morten Møller, Allan Pedersen, Anders Mikkelsen og undertegnede og startede med at få pakket kajakker.
6 kajakker blev pakket med alverdens udstyr i mad og tilbehør.
Efter en lidt streng vind over det åbne stykke mellem Jersore og Æbelø holm samledes vi atter, vi manglede en mand der var vendt om efter nogle hundrede meter, for at sejle tilbage efter sine bilnøgler der pænt sad i bagagerummet, fik vi efterfølgende at vide. Turen ned langs brådet var dejlig behagelig og vi så flere fisk ringe i vandet.Vi valgte at sejle i land ved Tjørnehule, hvorfra folk så kunne fordele sig over strækket fra Tjørnehule og op efter Østerhoved.
Allan Blak kom en time senere grundet bilnøglerne, og et møde med en ørred over målet.

Formiddagsfiskeriet gav en enkelt over målet, enkelte undermålere samt lidt kontante hug af lidt større fisk, der dog mistede krogholdet, ved 18.30 tiden fik Anders Peter Andersen, kaldenavn APA på fluefiskersiden, en fin ørred på 48 cm. 1,4 kilo flot rund fisk.Ved 16 tiden ankom de gående Leif Henriksen, Niels Andersen og Jan Jensen der stakåndede kunne berette om en forestående invasion af tyskere, der var på vej over mod vores stillinger.

Så var der tid til forplejning der blev grillet og kokkereret og gjort klar til aften og nattens fiskeri.
Per Pedersen og Anders Lauridsen ankom ved 20 tiden de fik en kort briefing og blev sendt ud til fronten omkring Østerhoved spids hvor tyskerne havde forskanset sig til natten, der blev sendt en kort sms, Per og Anders havde fået ram på et par havørreder 43 og 45 cm. Dejlig tykke fisk der forsigtigt blev løsladt og svømmede tilbage i tysk farvand. Det skulle vise sig senere at tyskerne ikke havde været heldige at få ram på nogle af de løsladte danske ørreder.
Ved hulen blev der fisket på alle pladser, masser af fisk viste sig, nogle på kastehold, men langt de fleste udenfor og under målet, der blev taget hornfisk, torsk, makrel og undermålere.
Vi hvilte os lidt specielt de der var kommet til øen ved 9 tiden lørdag, var lidt udkørte.
Jan forlod os ved 3 tiden om natten, Leif var den første i vandet kl. ca. 03.00.
Der blev atter fisket fra tidlig morgenstund til 6 tiden, hvor Leif tog turen over vandet alene.
Ved syvtiden trak de tyske tropper sig tilbage, intet nedlagt andet end små ørreder, samt lidt små torsk.

Så var der tid for lidt morgenmad, Ulrik skulle selvfølgelig lave bacon og scrambled æg så der hang en duft af jeg ved ikke hvad i luften. Vi andre måtte nøjes, vi fik ellers tilbuddet om det sidste bacon, så en generøs mand
Vi aftalte at pakke for at smutte hjemad med tidevandet ved 8 tiden. Niels valgte at sejle med Peter.
Da vi entrede stykket mellem Æbelø holm og Jersore, så vi de slagne tyskere forcere vandet der var mere end 50 cm. Over normalen.

Vi ankom til vadestedet ved 9 tiden, et eller andet var gået galt med Allans bil, den havde mistet strømmen, heldigvis havde Ulrik startkabler med, så vi åndede lettet op på Allans vegne.
Tyskerne kom i land og tog deres biler tilbage til fædrelandet, mon vi ser dem igen derovre Tak til alle for selskabet og det gode humør, håber vi kan samles igen til næste år ca. samme tidspunkt.

Klargøring af kajakker

Leif ved stenene

Hjemad det går

Deltagerne er friske Herunder er der lidt billeder som Allan tog på en rundtur på Æbelø.