Æbelø den 3. og 4.7. 2009

Sommer over Æbelø.

Var et smut på øen sammen med fruen, vi gik ud mellem Dræet og Æbeløholm, vi så flere Multer i området, de græssede over tangskoven på meget lavt vand. De fik et par velplacerede fluer i yderkanten af stimen, hugget udeblev, også denne gang.
Vi padlede videre langs Brådet, vores mål var Nordrebråd.

Så solbades der.

Der var en del turister på øen denne solbeskinnede weekend, vi mødte også andre kajakfolk/fluefiskere på vej hjem, de havde intet set, hørt eller mærket.
Vi ankom til Nordrebråd ved 14 tiden, vandet var meget varmt denne weekend, det blev til et par dukkerter i løbet af dagen.

Fine fisk lod sig overliste

Der blev grillet medister og kotteletter fra vores lokale slagter inden fiskeriet kunne tage sin begyndelse, der kom en kajakfisker mere samt en spinnefisker fra et af de sejlskibe der var i området.
Ved 22 tiden får jeg denne fine fisk på 48 cm. ca. 1,3 kg. samt ser flere fisk i overfladen, dog for langt ude til et normalt fluekast.
Natten kommer snigende, de lyse nætter er dejlige, man kan følge solens vej til en ny dag ude i horisonten, enkelte lystsejlere kommer tøffende langsomt over revet langt ude, de ved de skal tage sig i agt for de store sten på revet.
Ved 1 tiden viser de første havørreder sig, denne nat foregår den meste aktivitet inde i bugten omkring den store sten og øst på mod øens nordligste punkt. Det er nogle enorme huller der bliver trukket derude, det må absolut være +5 fisk. Jeg fisker som en gal, der bliver prøvet alverdens fluer, har meget sjældent haft gang i så mange fluer fra æsken, 3 fisk laver udfald mod fluerne men tager den ikke.
Ørrederne bliver atter rolige og der er tid for en lille pause i fruens strandstol inden solen atter får lyset frem, og ørrederne igen bliver aktive.

Denne morgenstund kommer de 2 bobleflådsfiskere fra Flyvesandets camping atter, de ankrer op ude på revet hvor de i en times tid fisker, inden de vælger at tage turen om til Skibsdal, ørrederne var ikke inde denne morgenstund.
I stedet var det store stimer af Havbars, fik et par stykker til at tage fluen, de tager den utroligt hidsigt og trækker line af hjulet ret kraftigt, selvom det kun er fisk på ca. 30-40 cm. en hidsig fighter der helt sikkert skal fiskes efter de kommende måneder, hvis den er i området. Hornfisken er stadig tilstede, det bliver til en enkelt af de næbbede. Klokken 8 vælger vi at pakke kajakkerne og tage turen rundt om øen, for at fotografere den fra kajakken, bunden på nordkysten er utrolig stenet, der ligger kæmpemæssige store sten, iblandt store tangskove, et er sikkert det er første klasses havørredvand.

Klokken 10 ankommer vi til Jersore, hvor flere turister er på vej over ebbevejen, for at tilbringe en dag på en af Danmarks smukkeste øer.
Atter havde vi en god tur, og det er helt sikkert vi kommer igen inden længe.